Stage en GIP (geïntegreerde proef)
In de loop van het zesde jaar loop je 14 dagen stage. Het is een unieke kans om je theoretische kennis te toetsen aan de praktijk. Je leert omgaan met collega’s, oversten en klanten en je kans op de arbeidsmarkt neemt hierdoor toe.

Het bedrijf waar je stage loopt hoort tot de sector die verband houdt met je opleiding:

studierichting sector
Accountancy & IT Boekhouden
Marketing & ondernemen Transport
Office management & communicatie Immobiliën of toerisme
IT & netwerken Informatica

 

Tijdens het 6de jaar maak je ook een geïntegreerde proef. Je stage is eigenlijk het centrum van je geïntegreerde proef. Heel wat opdrachten en activiteiten zijn errond gegroepeerd.

De term geïntegreerd verwijst naar:

– de toepassing en de integratie van op school verworven kennis en vaardigheden in een concrete werksituatie;

– de concrete samenwerking tussen school en bedrijfswereld, noodzakelijk om deze proef te kunnen realiseren;

– het vakoverschrijdend karakter van de diverse opdrachten waaruit de proef bestaat.

Elke klas krijgt een stagebegeleider toegewezen die instaat voor de permanente begeleiding doorheen de diverse opdrachten en de stage. Ook voor inhoudelijke problemen kan je terecht bij je stagebegeleider. Naast de stagebegeleiders, die altijd leerkrachten zijn van de school, zijn er ook de stagementoren. De stagementor is de contactpersoon binnen de stageplaats. Hij of zij ontvangt en begeleidt je als stagiair tijdens de kennismakingsdag begin oktober en tijdens de eigenlijke stageperiode eind januari.

Bedrijfsbezoeken
Een bedrijfsbezoek geeft je de mogelijkheid om de leerstof af te toetsen aan de nieuwe tendensen in de maatschappij. In het vijfde jaar Office management & Communicatie bijvoorbeeld ga je in het kader van de lessen secretariaat op bezoek bij bedrijven waar je zowel de front als de back office activiteiten kan zien. Een interimkantoor en een vakantiecentrum zijn de perfecte voorbeelden van deze geïntegreerde activiteiten.
Ondernemer in de klas
Elk schooljaar neemt onze school deel aan het project Ondernemers voor de Klas, een initiatief van Vlajo over het belang van ondernemerschap.

Met een belangrijke studie- of beroepskeuze in het vooruitzicht krijgen onze leerlingen van de derde graad een antwoord op belangrijke vragen zoals: wat verwachten bedrijven van afgestudeerden, welke vaardigheden zijn noodzakelijk om in een bedrijf succesvol mee te draaien en wat betekent ondernemerschap en ondernemer zijn nu precies?

Vlajo wil met dit initiatief het wederijds begrip tussen werkgevers en toekomstige werknemers vergroten en een positieve beeldvorming over ondernemerschap bij jongeren creëren. Daarnaast wil Vlajo met dit initiatief ondernemende jongeren warm maken om een eigen onderneming op te starten.

Op onze school konden we reeds Xavier Vanneste verwelkomen, zaakvoerder van Brouwerij De Halve Maan, Rik Van Schoors, Director Digital Channels Management at BNP Paribas Fortis, Anja Coppin, zaakvoerster van A. Coppin & Partners, …

Studentenbedrijf

De ondernemersvaardigheden van onze leerlingen worden aangewakkerd in dit project. Onder toezicht van en in samenwerking met VLAJO (Vlaamse Jonge Ondernemingen) wordt de reële situatie van een beginnend ondernemer nagebootst. De leerlingen leren samenwerken,  verantwoordelijkheid nemen en maken van een idee een uitgewerkt product of een dienst, die vlot verkocht kan worden. De boekhoudkundige verwerking van dit proces krijgt ook de nodige aandacht. De leercoaches begeleiden, sturen bij en ondersteunen waar nodig.