Breed evalueren

Evalueren is observeren en vaststellingen doen. Evalueren is een onderdeel van het leren en daarom een kernproces in elke school. Onze visie gaat ervan uit dat niet alleen de producten (toetsen, taken, examens) maar ook de processen (interactie tussen leraren en leerlingen, interactie tussen leerlingen onderling, zelfevaluatie leerlingen, omgaan met feedback) bijdragen tot het leer- en ontwikkelingsvermogen van elke jongere.

Evaluatie biedt de leerkracht informatie over het eigen didactisch handelen.  Het is mogelijk dat ook de leerkracht zijn didactiek bijstuurt op basis van de evaluatie van de leerlingen.

Evalueren doen we eigenlijk om te leren, op korte of op lange termijn.

Examens in 2 periodes
Alle leerlingen van de derde graad hebben twee examenperiodes: voor de kerstvakantie en aan het einde van het schooljaar. De examens vinden plaats in de voormiddag. De namiddag is vrij voor studie: thuis of op school.

In het tweede semester kunnen dit naast schriftelijke examens ook mondelinge proeven zijn.

GIP
Als je in de derde graad bso kiest voor één van de studierichtingen uit het studiegebied handel, dan maken zowel de stage als de geïntegreerde proef in het zesde jaar en zevende jaar deel uit van je lessenpakket.

Beiden worden ook geëvalueerd.

De term geïntegreerd verwijst naar:

–  de toepassing en de integratie van op school verworven kennis en vaardigheden in een concrete werksituatie;

–  de concrete samenwerking tussen school en bedrijfswereld, noodzakelijk om deze proef te kunnen realiseren;

–  het vakoverschrijdend karakter van de diverse opdrachten waaruit de proef bestaat.

Doorheen het jaar werk je wekelijks aan opdrachten. Op het einde van het jaar bundel je al dit werk in je eindwerk. Zowel het product als het proces wordt geëvalueerd.